16 lipca 2013

YouTube'owy minisłownik



Witam Was po weekendzie!

Ostatnio mam trochę więcej czasu i jakoś wciągnęłam się w oglądanie videoblogów na kanale YouTube. Można się z nich co nieco dowiedzieć. Wielu blogerów/blogerek ma swoje kanały na YouTube na których umieszcza krótkie filmiki o określonej tematyce. Dla osób mniej biegłych w tym temacie chciałabym przybliżyć specyficzną terminologię, jaka występuje w tytułach i treści niektórych z nich. Sama na początku musiałam sprawdzać znaczenie niektórych haseł, bo kompletnie nic mi nie mówiły.

Tak więc przechodząc do rzeczy:

VLOG = video blog - blog publikowany w formie video. W odróżnieniu od klasycznego bloga składa się nie z postów, lecz filmów video nagrywanych przez blogera.

TAG - pojęcie zaczerpnięte najpewniej z informatyki. To inaczej znacznik, znak lub słowo kluczowe przypisane do określonego fragmentu informacji (np. tekstu lub pliku multimedialnego). W informatyce tagi są powszechnie stosowane w bazach danych i przy opisywaniu informacji tekstowej.
W języku blogerów oznacza zaś serię filmików na ten sam temat przygotowywanych przez różne osoby (np."co jest w mojej torebce", "moje doskonałe niedoskonałości" albo "mój zwierzęcy przyjaciel"). Osoba, która tworzy taki filmik może otagować inne osoby, czyli dać im znać, żeby oni także zrobili film na ten sam temat.

OOTD = outfit of the day - w dosłownym tłumaczeniu to strój dnia. Osoba prowadząca bloga pokazuje w co się ubrała w danym dniu lub przygotowuje stylizację na konkretną okazję. Niekiedy blogerka prezentuje pełne przygotowania do wyjścia (czyli ułożenie fryzury, robienie makijażu i jaki strój wybrała)

A oto mój OOTD
wiem, nic specjalnego, ale chodziło o przykład

Tutorial - w języku angielskim oznacza seminarium, ale też korepetycje, samouczek. Jest to film pokazujący krok po kroku jak wykonać daną czynność (np. jak zrobić makijaż, ułożyć fryzurę), aby uzyskać pożądany efekt. Swoją popularność zawdzięcza prostocie i temu, że na przykładzie pokazuje technikę wykonania. Tutoriale publikowane są przez osoby, które czują się mocne w danej dziedzinie i chcą czegoś konkretnego nauczyć odbiorców.

Haul - z ang. zdobycz (rzeczownik) lub wlec, ciągnąć, wyciągać, przewozić (czasownik). Jest to film przedstawiający rzeczy zakupione podczas ostatniej wyprawy do sklepu, o których autor chce opowiedzieć widzom.


TAG, Tutorial, Haul, czy OOTD mogą także pojawiać się w tradycyjnych blogach, ale w innej formie; np. tutorial będzie w formie zdjęć pokazujących poszczególne etapy wykonania, a OOTD - zdjęć poszczególnych stylizacji.
Planuję przygotować dla Was coś takiego. Na początek haul zakupowy (takie stwierdzenie krąży po sieci, choć dla mnie to masło maślane).

Mam nadzieję, że nie zapomniałam o niczym ważnym, a jeśli tak, to dajcie znać na maila: writeupy@gmail.com, bo okazuje się, że chyba są problemy z dodawaniem komentarzy. Pracuję nad usunięciem tej usterki i mam nadzieję, że to się w końcu uda.
Pozdrawiam Was
Agnieszka


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz